برنامه ریزی جهت انجام معاینات سلامت شغلی در شرایط پاندمی کرونا

۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۱ کد : ۳۴۷ اخبار اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۵۴۱
به منظور برنامه ریزی و هماهنگی جهت انجام معاینات سلامت شغلی کارگران با توجه به شرایط بحرانی کنونی بعلت شیوع بیماری کرونا و با در نظر گرفتن این نکته که در شش ماهه دوم سال، حجم معاینات دوره ای کارگران به بیشترین میزان خود می رسد نیاز است شرایطی ایمن برای انجام معاینات و استفاده از این فرصت در برنامه غربالگری کرونا مهیا گردد. در کمیته ای که بدین منظور در معاونت بهداشتی تشکیل شد نسبت به اجرای موارد ذیل با مشورت و نظرخواهی پزشکان محترم طب کار توافق گردید.
برنامه ریزی جهت انجام معاینات سلامت شغلی در شرایط پاندمی کرونا
  1. تامین شرایط ایمن و بهداشتی جهت انجام معاینات در محل شرکت جزو وظایف کارفرما، در محل مطب بر عهده پزشک طب کار و در مراکز پاراکلینیکی بر عهده مسئول مربوطه بوده و لازم است با مدیریت صحیح نسبت به رعایت موارد ذیل اقدام گردد:
  • تهویه و تامین هوای تازه در مکان انجام معاینات .
  • جلوگیری از تجمع غیر ضروری افراد در سالن انتظار و رعایت فاصله فیزیکی مناسب .
  • استفاده از ماسک حفاظت فردی توسط کلیه افرادی که در محل حضور دارند الزامی است.
  • تهیه ماده ضدعفونی کننده دست در محل انجام معاینات .
  • ضدعفونی ابزار و تجهیزات معاینه قبل از هر بار استفاده ضروری است.
  • ضدعفونی نمودن تخت معاینه و یا استفاده از پوشش یکبار مصرف روی تخت .
  • گندزدایی محل انجام معاینات در پایان هر روز الزامی است.

  1. مقرر گردید در انجام معاینات بالینی کارگران، موضوع غربالگری علامتی برای همه کارگران خصوصا افرادی که در گروه پر خطر از نظر کوید-19 قرار دارند توسط پزشک در نظر گرفته شده و افرادی که از نظر علائم به نفع کوید-19 و تماس نزدیک دارای اندیکاسیون هستند قبل از انجام سایر آزمایشات، تکلیف آن ها از نظر بیماری کرونا مشخص شود.
  2. در صورت صلاحدید پزشک، توصیه می گردد آزمایش پروتئین فعال C (CRP) و سایر آزمایشات لازم در افراد دارای اندیکاسیون به نفع کوید-19 انجام و با پیگیری مربوطه نتیجه آن در سریع ترین زمان ممکن آماده شده و در مورد وضعیت فرد تصمیم گیری شود.
  3. انجام اسپیرومتری در انجام معاینات سلامت شغلی پیرو نامه شماره 4316/306 مورخ 03/12/98 وزارت متبوع همچنان ممنوع است.
  4. با توجه به فضای محدود مراکز آزمایشگاهی و جهت جلوگیری از تجمع افراد، ضمن هماهنگی با آزمایشگاه مربوطه، نمونه گیری می بایست در محل کارخانه و با رعایت پروتکل های بهداشتی صورت پذیرد.
  5. توصیه می گردد ارجاع افراد جهت انجام تست ادیومتری کاهش یافته و صرفا برای ارزیابی وضعیت شنوایی افراد دارای افت شنوایی با شدت متوسط و یا صدای دریافتی محل کار بالاتر از حد مجاز مواجهه شغلی و صلاحدید پزشک مبنی بر لزوم انجام در موارد خاص همراه باشد.
  6. با توجه به فضای محدود اتاق آکوستیک و عدم انجام تهویه مناسب، رعایت فاصله زمانی حداقل 10 دقیقه بین انجام هر تست الزامی است . سطوح تماسی مشترک مثل دستگیره درب و شاسی بطور مرتب ضدعفونی گردد.
  7. با توجه به فضای محدود مراکز رادیوگرافی و جهت جلوگیری از تجمع افراد، ارجاع افراد جهت انجام آزمایشات گرافی با ملاحظات بیشتری و با صلاحدید پزشک در صورت نیاز صورت پذیرد .
  8. با توجه به نزدیکی فاصله معاینه شونده و اپتومتریست در زمان انجام تست های بینایی و خطر انتقال ویروس در مراکز اپتومتری ، ارجاع با صلاحدید پزشک و در نظر گرفتن شغل فرد و سوابق قبلی و ... تا حد امکان کاهش یافته و در صورت نیاز انجام شود.

کلید واژه ها: معاینات شغلی


نظر شما :

معصومه شجاعی ۲۴ دی ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۱
با سلام بازرسی همکاران بهداشت حرفه ای از مراکز پاراکلینیکی لطفاًدر دستور قرار گیرد.
پاسخ مدیر سایت ۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۸

 با سلام
بازرسی کلی از مراکز پاراکلینیکی در حوزه کاری معاونت درمان می باشد، ولی در صورت رویت تخلف اعلام بفرمایید تا مورد پیگیری قرار گیرد.